Ohoj - Nytt blogginlägg i sikte!

Hejsan!

Nu var det ett bra tag sedan jag bloggade. Trots det har jag inte varit på så många ställen. Det beror på skolavslutning m.m. och många andra saker. Men jag ska gå igenom besöken för er.

Den 23 Maj var jag på Stensö. Nya arter blev tornfalk och törnsångare. Sedan fick jag närbilder på bofink och ringduva. Det här måste vara Kalmars duvtätaste ställe.


Ringduva i träd. Överallt satt dem och hoade sin fina vers. Jag haar ju en ring, jag haar ju en ring. Nikon D40, Sigma 70-300mm, ISO 400, manuell exponering, slutartid 1/320, bländare 5.4.


Bofink. Riktigt orädd. Och då menar jag verkligen det! Nikon D40, Sigma 70-300mm, ISO 400, manuell exponering, slutartid 1/640, bländare 5.4.

Sedan den förste Juni var jag vid Hjälmö ström norr om Horsö. Där såg jag Törnskata och Rödstjärt. Inga höjdarbilder över lag men några svandunungar kom riktigt nära...


Knölsvansunge. Så söta dem är... Nikon D40, Sigma 70-300mm, ISO 200 (Stark sol) manuell exponering, slutartid 1/800, bländare 5.4.

Och så har jag varit i Beijershamn på Öland i samband med att våran klass var på campingen Haga Park bredvid. Tack vare min lärareoch väldigt duktiga fågelskådare som följde med, fick jag se mycket mer än vad jag vanligtvis skulle ha sett. Den häftigaste arten var utan tvekan citronärlan! Den hade larmats ut dagen innan och som tur var var den kvar. Tyvärr utanför fotoläge. Andra nya arter blev prusgås, vitkindad gås, kustpipare, kärrsnäppa, svartsnäppa, och en myrsnäppa som jag dock inte såg riktigt tydligt.


Tofsvipor. Här går det hett till! Jag har dock ingen aning var de bråkar om. Andreas visste inte heller. Nikon D40, Sigma 70-300mm, ISO 200, automatisk exponering.


Rödbena. En karaktärsart för Beijershamn. Överallt springer dem omkring. Nikon D40, Sigma 70-300mm, ISO 400, manuell exponering, slutartid 1/320, bländare 5.4.

Och så slutligen idag körde jag en favorit i repris genom att åka till Ryssbylundsdammen igen. Den här gången kunde brunand håvas in som ny Kalmarart. Inte lika bra bilder som förra gången, men ändå en del ganska okej.


Flygande brunand. Vacker färg de har på skallen. Nikon D40, Sigma 70-300mm, ISO 200, manuell exponering, slutartid 1/1200, bländare 5.4.

Ja, det var allt för den här gången, ha det bra!

P.S. Nu blir det inga fler blogginlägg på en vecka och lite till, för jag åker till Turkiet, men när jag kommer tillbaka blir det en riktigt maffig reserapport och massor av fågelbilder! D.S.


Kommentarer
Postat av: Helene

Hej!

Nu tycker jag att det är dags att du lägger ut lite fler av dina superfina bilder! Kram!

2009-08-21 @ 22:52:17
URL: http://www.madsensklass.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0