En underbar start på dagen...

Hejsan!

Igår (fredag) steg jag upp väldigt tidigt för att cykla till Björkenäsdämmet. Ja, inte i gryningen eller så, men vid halv sju i alla fall så att solen fint lyst in över viken och in på dammarna vid dämmet. En riktigt fin morgon. Ja, mitt mål var att fotografera de små luriga smådoppingarna som fanns här. Men först av allt såg jag knölsvanshanen ligga och flyta runt och äta lite. Honan låg inte långt borta i deras bo och ruvade äggen.


Knölsvanshanen som åt sin frukost. Tyvärr ser man inte dropparna på den här förminskade versionen men ni får nöja er ändå. Nikon D40, Sigma 70-300mm, ISO 200, automatisk exponering.

Ja, ja skäms nästan lite att använda automatisk exponering, men här idag var jag tvungen att vara snabb som blixten, rätt var det var så befann sig doppingarna ganska nära, och då hade man inte tid att ställa in slutartiden.


Rörhönor kom man ganska nära i alla fall. De är inte lika rädda som smådoppingarna och dyker inte lika ofta. Nikon D40, Sigma 70-300mm, ISO 200, automatisk exponering.

Ja, man såg ju i alla fall smådoppingarna väldigt mycket, men gick man nära vattenbrynet dök dom oh kom inte upp förrän de var långt ut. Men jag lyckades få en ganska nära i alla fall. Det var ett par som var tvungen att passera en "kanal" när de skulle till boet en bit bort. Och då ställde jag mig vid kanalen, och de båda simmade lungt förbi. Jackpot!


Den ser inte så nära ut här, men i dess fulla storlek är den betydligt bättre i alla fall. Nikon D40,Sigma 70-300mm, ISO 200, automatisk exponering.

Sedan blev det lite andra bilder, sothöna, som det fanns gott om, och en liten blåmes som var otroligt orädd när den samlade bomaterial.


Sothöna. Jag gillade mönstret hos den här och tycker faktiskt det påminner lite om en djungel, vad tycker ni? Nikon D40, Sigma 70-300mm, ISO 200, automatisk exponering.


Blåmes som samlar material till boet. Nikon D40, Sigma 70-300mm, ISO 200, automatisk exponering.

Men den finaste upplevelsen fick jag allra sist. Jag skulle precis cykla iväg då jag hörde ett pipande. Eller, det var många pipanden. Jag gick ner till vattnet och vad fick jag se? Jo, en nykläckt kull med små sothönekycklingar. De, och sina två föräldrar, var inte alls rädda utan simmade till och med mot mig när jag ställde mig vid vattenkanten. De simma runt lite innan föräldrarna drev in dem i vassen.


Påminner lite om kalkoner faktiskt... Nikon D40, Sigma 70-300mm, ISO 400, manuell exponering, slutartid 1/320, bländarförval.


Det var allt från den här gången, ha det bra, kycklingar av chockla'!

/Rasmus


Kommentarer
Postat av: Anonym

du är fett duktig, fortsätt med fotningen, jag ska följa din blogg

2009-09-29 @ 22:53:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0